donderdag 25 juli 2013

Quilten

In een eerder bericht schreef ik al dat ik een beginnende quilter ben. Dat wil niet zeggen dat ik nooit iets met quilten of patchwork heb gedaan of interesse had.

In de 70-jaren heb ik een abonnement gehad op Het Komplete Handwerken. Het naslagwerk van handwerkend Nederland.
(foto internet) 

Daar zaten hexagonmallen in. Die heb ik altijd bewaard voor het geval dat.
Quilten was iets wat ik zou gaan doen als ik 65 was, haha. Maar dat was meer vanwege de andere interesses / hobby's naast een fulltime baan.

Zo'n 15 jaar geleden had ik iets aan mijn linkeroog waardoor ik bijna niets meer zag. Ik kon niet meer borduren, wat ik toen het liefste deed. Andere technieken gingen ook moeizaam. Toen het zien weer beter ging, wilde ik iets gaan doen wat ik niet eerder had gedaan. Dat werd dus quilten. Ik heb boeken geleend en een Log Cabinmotief uitgekozen.

Volgens het boek moest dit op een ondergrond genaaid worden. Dus heb ik de lijnen op ongebleekte katoen getekend en de repen stof met de hand erop vastgenaaid.

Later las ik dat dit ook zonder de ondergrond kon.
De afwerking gaf enig problemen. Ik had de bies al vast voor het quilten. Alles bobbelde. Bies losgetornd en minimaal doorgestikt.

Elke kerst siert het mijn tafeltje. De afmeting is ongeveer 60x60 cm. Ik vind het nog steeds een leuk kleed.

Wordt vervolgd.

Groetjes van

Dientje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten